Highlights of the North & Seychellen

23 september 2016 - Papendrecht, Nederland

Onze reis:

Een fantastische combinatie reis van Zuid-Afrika en Seychellen.

De gerenommeerde luchtvaartmaatschappij Etihad Airways biedt de mogelijkheid om de vliegreis naar Johannesburg te onderbreken op de Seychellen. Een unieke gelegenheid om deze exotische, maar niet goedkope, bestemming te ontdekken. In samenwerking met onze lokale Nederlandse vertegenwoordiging in Zuid-Afrika hebben wij deze bijzonder voordelige reis op gezet voor reizigers die in een relatief korte periode kennis willen maken met een deel (noorden) van Zuid-Afrika. U bezoekt de bekende provincies Mpumalanga (voormalig Transvaal) en KwaZulu-Natal.

Seychellen
Duizenden kilometers verwijderd van ons alledaagse leven ligt een oase van 120 eilandjes voorzien van een uitbundige tropische flora en blinkend witte stranden. De aankomst op het eiland Mahé is vanuit de lucht een kleurrijk sprookje. De sfeer op dit grootste eiland, dat de afmetingen van Texel heeft, is er één van een aangename rust. Niets gaat gehaast. Op dit eiland woont het grootste deel van de bevolking, circa 65.000 inwoners, maar dat aantal bewoners valt niet op. De hoofdstad Victoria op Mahé is één van de kleinste hoofdsteden ter wereld waar een zeer relaxte sfeer heerst. Criminaliteit is op de Seychellen nagenoeg onbekend. Een rijkelijk begroeide bergketen met een hoogte van 900 meter deelt het eiland min of meer in tweeën. De zestig stranden met aan de ene zijde uitzicht op azuurblauw water en aan de andere kant op groene palmen versterken het paradijselijk karakter van het eiland. Niet voor niets genieten jong gehuwden hier van hun huwelijksreis.

De meeste bezoekers blijven niet alleen op Mahé maar eilandhoppen naar Praslin en La Digue. Het woord paradijselijk krijgt op Praslin wel een heel letterlijke betekenis in de Valleé de Mai, ook wel ‘De Hof van Eden’ genoemd. Alleen op dit groene eiland groeien de palmen waarvan de vrucht tot de verbeelding spreekt, de zgn. Coco de Mer. In deze vallei, een door Unesco beschermd natuurgebied van circa zes vierkante kilometers, strekken dertig meter hoge palmbomen met bladeren van kamerformaat zich uit naar het spaarzame licht. Het paradijsverhaal zit hem niet zo zeer hierin, maar in de ‘verboden vrucht’ die rijkelijk aan de palm groeit. Na verwijdering van de dubbelwandige bast wordt een kokosnoot met vrouwelijke vormen zichtbaar. Bovendien zijn deze kokosnoten met zo’n 22 kilo de zwaarste vruchten ter wereld.