Dag 4 De beloofde spanning

28 september 2016 - Mopani, Zuid-Afrika

De wekker loopt om drie uur af, best vroeg in je vakantie. Vandaag staat een ballonvlucht met zonsopkomst op het programma. Om vijf uur moeten we op een afgesproken punt zijn. Het is ongeveer een half uurtje rijden maar we moeten nog ontbijt ophalen bij de keuken en daarna over een vrij hobbelig zandpad naar de uitgang. Hierbij passeren we twee poorten. Omdat we op een reservaat zitten zijn er bij de eerste poort openingstijden. De eigenaar van onze Lodge had ons al de dag er voor een briefje meegegeven om voor zes uur de poort te verlaten. Simpel afgeven en door, waren het niet dat de portier niet bij zijn post zit, maar slaapt in een hok er achter. Dus ziet en hoort niks. Na tien minuten wachten en toeteren komt er beweging . Nu briefje afgeven en poort open. Dan door naar poort twee heel veel hobbels en zand. Dan de poort, hier hetzelfde verhaal, geen portier te zien. Maar deze komt al sneller dan de eerste. Snel door naar het afgesproken punt daar worden we opgehaalde door mensen van de ballon. Achter hun jeep aan door de diepe sporen. Aangekomen bij de ballonnen vier stuks liggen half vol geblazen op ons te wachten. Even koffie en een briefje ondertekenen en klaar. Dat dacht je, er zijn problemen met de wind we wachten nog even en dan gaat er een helium ballon de lucht in. Na vijf minuten slecht vooruitzicht. Weer wachten. Nog een ballon en nog een het blijft slecht bericht en de tijd begint te dringen om half zes moeten we de lucht in zijn, anders zijn we te laat voor de zonsopkomst. Uiteindelijk, het slechte bericht blijft aan, we gaan niet de lucht in. Teleurgesteld terug naar de auto en nu, even overleg en we besluiten richting Kruger Park te rijden. Na de auto te hebben vol gegooid, gaan we dan naar Kruger. Daar aangekomen moeten ook hier de nodige dingen worden afgehandeld, briefjes invullen auto controleren of er geen vuurwapens in zijn. Dan begint de tour, we rijden een stukje over een asfaltbaan is best saai, dan maar het zandpad op. Weer rijden we een poosje en nog niks bijzonders gezien. Meer dan een paar bokken is het niet. Maar dan als uit het niets ineens een olifant . Nu gaat het los denk je maar nee. Na een kwartier weer met alleen maar bokken krijg ik het gevoel dat we beter thuis naar de Beekse Bergen hadden kunnen gaan. Behalve de omgeving want die is uniek, wel droog en dor maar schitterend. Ineens realiseren we ons dat het ook nog wel vroeg is en dat de dag eigenlijk nog op gaan moet komen . Maar rond de middag zitten we in een stuk van het park waar nog iets van een riviertje over is. Hier hebben we de meeste kans op plaatselijke bewoners. En ja wel bij de eerste uitkijkpost zien we een groep van 9 nijlpaarden en nu gaat het snel waterbokken giraffen nog meer olifanten diverse soorten vogels in alle kleuren en maten. Maar ook nu hoe meer je bij het water weg ga hoe minder beesten je ziet. Rond half drie besluiten we richting uitgang te gaan we kiezen Orpen een plaats op het randje van het park. Aangezien de afstand die we nog moeten naar de uitgang en in acht genomen dat je om zes uur buiten moet zijn nemen we toch maar weer het asfalt. Een beetje teleurgesteld nog omdat we van the big 5 maar twee soorten hebben gezien. De olifant en het nijlpaard. Jammer maar helaas. Maar dan op verschillende momenten stil te hebben gestaan weer een opstopping en waarom? We kijken mee en dan zien ineens twee leeuwen links in de berm liggen. Dat was nummer drie van het lijstje nog twee te gaan het luipaard en de neushoorn. Deze laatste komen we in het laatste stuk nog tegen niet dichtbij maar goed te zien. Om half zes rijden we de poort uit met vier van vijf big fivers en op weg naar de boomhut. Ook nu weer tijd druk wat onze poort is maar tot half acht open. Maar geen probleem we zijn ruim optijd binnen. De keuken is bijna klaar het vuur op zn hoogtepunt en dan als we aan tafel gaan breekt het onweer los we eten nu maar op het terras en drinken nog wat om daarna kompleet versleten in bed te duiken. Vandaag gaan we de panorama route rijden. Fijne dag!

1. Moeders:
    1 oktober 2016
    Wauw, super !!!
  2. Willem & Eveline Vink:
    1 oktober 2016
    Jammer genoeg geen ballonvaart....