Dag 8 De omgeving van St Lucia

2 oktober 2016 - St Lucia, Zuid-Afrika

Vandaag is het zondag we gaan na het ontbijt weer op pad om hier de omgeving te ontdekken. in de B&B hebben we de tickets gereserveerd om met een boottrip mee te gaan de rivier op. We gaan vandaag nijlpaarden en krokodillen spotten op de nabij gelegen rivier. Vertrektijd stipt 10.00 uur. Voordat het zover is gebruiken we de tijd die we over hebben voordat de boot vertrekt om nog wat inkopen te doen. Gisteren waren we na het eten door de winkelstraat gelopen en hebben we een winkeltje gezien waar watersportartikelen worden verkocht. We moeten allebei nog zwemvinnen hebben dus even binnen kijken. En jawel na 10 minuten lopen we allebei met vinnen onder de armen weer naar buiten.Op naar de boot, aldaar aangekomen is het nog even wachten, de eerste toer is nog niet terug. Er staan nog meer mensen te wachten dus netjes in de rij. Dan arriveert de boot, eerst de groep uitlaten stijgen en dan wij er in. Het is een dubbeldekker dus als een speer naar boven en direct vooraan op de stoelen geploft.Nu wachten op vertrek. En om iets over tienen vertrekt de boot. We gaan er voor zitten laat de krokoos en hippo`s maar komen, maar het eerste wat komt is regen. Plotseling is de keuze van niet overdekt bovendek niet de juiste geweest.Maar de Piet Paulusma in ons zegt het waait wel over. En jawel na een paar minuten is het droog. Dan duikt ineens het eerste koppel nijlpaarden op, de kapitein brengt de boot in stelling, en we kunnen naar hartelust foto`s maken. Dan besluit de schipper dat het genoeg is en we gaan verder. Na een paar minuten stuurt hij de boot richting de kant om ons te laten genieten van het uitzicht over een krokodil, het is geen hele grote maar toch een om serieus rekening mee te houden mocht je hier willen gaan zwemmen. Na hier even te hebben gelegen steekt hij de rivier weer over om vervolgens tegen het lange gras weer te stoppen. We kijken en kijken maar zien geen van de beloofde dieren. Maar hier waren een aantal gele wevers in het riet verstopt. Aan de rietstengels zaten kleine bollen gemaakt, dit waren nest bolletjes en deze waren door de wevers gebouwd. Op dat moment begint het serieus door te regenen, maar we zijn Hollanders en wij hebben regen uitgevonden dus we blijven lekker boven staan. Ook nu duurt het niet al te lang voordat het stopt. En we varen naar wederom een groep nijlpaarden. En dan weer de volgende groep en nog een. Stiekem hopen we op nog wat krokodillen. Maar in plaats daarvan krijgen we nog meer regen, voor het land prima maar voor ons toch minder. Na ongeveer een uur varen maakt de boot een wending en gaan we aan de terugtocht beginnen. Nu wordt het tempo ook wat opgevoerd en plots houd de boot in. In de boom zit een visarend een indrukwekkend beest niet groot maar straalt kracht uit. En op de kant onder de visarend ligt nog een krokodil ook. Daarna is het toch wel met de pret gedaan, snel terug naar de steiger en de volgende groep oppikken.Wij gaan onze dag vervolgen, we gaan eerst de pinautomaat testen en dan bij de B&B de toiletpot bezoeken. En we hebben bij de lokale supermarkt even wat te drinken en eten gehaald voor de middag. Dan gaan we de Indische Oceaan op zoeken want St Lucia ligt aan de oceaan. Om op de mooiste plekken te komen moet je wel even rijden want alles is hier afgelegen. Maar in dit geval valt het mee,we moeten ongeveer 30 km rijden om op het strand uit te komen. Na een paar kilometer stuiten we op een wachthuisje waar we entree moeten betalen. Het strand ligt in een natuurgebied,dus gaan we ook maar meteen dieren spotten. Maar de strategie vandaag is eerst naar achter naar het strand en dan op de terugweg pakken we zijpaden mee om te spotten. Eenmaal achteraan aangekomen zien we vanaf de parkeerplaats al meteen het water, wat een prachtige hoge golven. We lopen het pad af naar het strand en ontdekken links op het strand in de branding een groep mensen. Ze kijken allemaal naar het water. Wij zien ook wel dat er iets in de branding drijft maar zien niet meteen wat het is. Na een paar meter lopen begint er al wat duidelijkheid te komen het lijkt wel een walvis die op de kant is aangespoeld. Maar waarom doet niemand wat vragen we ons af. Nog dichterbij gekomen wordt het al snel duidelijk, het beest leeft niet meer. En als we er echt vlakbij zijn en even staan te kijken hoe dit machtige beest door de op het strand slaande golven steeds een beetje meer richting strand komt word alles helder, op de rug zien we een paar helder witte stukken dit blijken stukken die zijn aangevreten door waarschijnlijk een haai of meerdere. Op een bepaald moment is de stroming zo sterk dat de walvis helemaal omrolt nu word duidelijk zichtbaar dat de speklaag aan de buik helemaal los hangt en aangevreten is.We houden het voor gezien en gaan terug naar de auto. Langzaam aan gaan we nu richting de uitgang, we nemen natuurlijk wel de zijpaden mee, je weet maar nooit wat je nog tegenkomt.En bij het volgen van een van die paden loopt er ineens een groep neushoorns midden op het pad. Dan realiseer je,je pas hoe krachtig deze dieren zijn en groter dan je eigenlijk dacht. We blijven op gepaste afstand en wachten tot ze allemaal van het pad af zijn. Het geeft wel weer hele mooie plaatjes.Dan na een van de laatste paden te hebben gehad gaan we het reservaat verlaten en besluiten dat dit ook weer een van de plaatsen is die we zeker nog een keer gaan bekijken. We rijden het dorp in en meteen door naar ons avondeten. We hadden gedacht aan iets nostalgisch Wimpie voor de wat oudere onder ons wel bekend. Voor de jongere, dit was vroeger een van de hamburgerketens in Nederland naast de Mac en de paar Burger King`s. Bij Wimpie kreeg je een prikker door je broodje hamburger anders schoof die uit elkaar en echt bestek. Helaas is bestaan ze in Nederland niet meer.. Maar bij aankomst blijkt deze hier vanavond al optijd de deuren gesloten te hebben. Dan maar een paar deuren verderop, waar we gisteren aan een van de proppers hadden beloofd dat we vandaag zouden komen, gaan eten. Ook dit was weer geen verkeerde keuze, Baccara aan McKenziestraat in St Lucia is ook een aanrader. En neem zeker de Hot en Spicy Chicken Liver en als hoofdgerecht Chicken and Rib`s om je vingers bij af te likken, alleen al omdat ze helemaal onder de marinade zitten van de rib`s.. Het is weer tijd om af te ronden wij gaan slapen en morgen gezond weer op. Morgen gaan we richting Durban. Slaap lekker want dat doen wij ook.