Dag 7 De reis gaat verder naar St Lucia.

1 oktober 2016 - Saint Lucia, Zuid-Afrika

Deze dag gaat van start met veel bewolking. Gisteren bij het inchecken werden we al gewaarschuwd voor regen en onweer. Onweer hebben we gehad. Vandaag blijft het bij regen, en onderweg heel veel bewolking, nu zitten we vrij hoog dus dat kan er ook mee te maken hebben. Maar goed we hebben 380 km te gaan vandaag. De helft is door Swaziland. Ik blijf er bij dat dit stukje van de reis best geschrapt had kunnen worden. Het land is een rommeltje de mensen zijn een heel stuk minder vriendelijk dan in Zuid Afrika. Er heerst grote armoede, de mensen op straat kijken je argwanend aan en je heb constant het gevoel dat ze hun kans afwachten. Ik heb daarom het telefoonnummer van Opgelicht in het buitenland al bij mijn telefoon zitten. Nu maar hopen dat ze die niet meenemen dan. Na ongeveer 3 uurtjes komen we bij de grens aan, hier herhaald zich hetzelfde als de dag ervoor. Papier hier stempeltje daar. En dat nog eens bij de Zuid Afrikaanse grens. Dan eindelijk weer terug in Zuid Afrika. We rijden een stukje en stoppen even, daarna maken we nog een stopje in een reservaat aan de rivier . Hier worden we door een alleraardigst oud mannetje ontvangen en er op gewezen dat het nu het derde jaar op rij is dat de winter veel te droog is geweest en dat de rivier een heel eind droog is gevallen. Hij rekent niet het volle pond voor de entree en we rijden door. Eenmaal bij de rivier aangekomen zien we wat de man met droogvallen bedoeld, een hele grote vlakte van zand strekt zich voor ons uit. En dat zover het oog kan zien. De beste man zei nog wel voordat we naar binnen reden maak maar foto's voor als je weer terug komt als het wel een normale winter is geweest. Dan kun je het verschil zien. Dat hebben we dus gedaan. Bij het verlaten van het reservaat de oude man het wisselgeld van de entree terug gegeven en bedankt dat we toch nog binnen konden kijken. Nu maar snel door naar de B&B van de komende 2 nachten. Rond een uur of vier waren we ingecheckt en de kamer geïnspecteerd. Alles was goed, de dame bood aan om voor 100 Rand de was te doen. Nou dat laten we ons geen twee maal zeggen 100 Rand is ongeveer € 7,00. We hebben de multimedia nog even bijgewerkt en zijn opzoek gegaan naar een eetgelegenheid. En verdomd weer gevonden Swizzler Steakhouse in St Lucia, ik zeg een aanrader (de zoveelste). We hebben hier voor nog geen €30,00 zitten eten, allebei een voorgerecht en allebei een T-Bone steake van 500 gram en wat te drinken. Zelf heb ik nog een milkshake genomen en bij die €30,00 zat ook nog een ruime fooi. Dat is wel iets waar je hier rekening mee moet houden, overal hoor je een tip te geven. En met een tip bedoel ik geen goed bedoelde onzin zoals "ik zou bruine schoenen dragen onder die broek ipv zwart ". Voordat we naar de B&B vertrekken nog even door de hoofdstraat om te kijken waar we morgen neerstrijken. We zijn er nog niet helemaal uit maar voor morgenavond gaat dat zeker lukken.