Nelson Mandela dag

26 september 2016 - Pretoria, Zuid-Afrika

Dag 2 in Afrika.
Vanmorgen vroeg wezen ontbijten. Daarna de spullen in de auto en de sleutels van de kamer in wezen leveren. Vandaag gaan we een klein beetje cultuur snuiven. We rijden naar Soweto een wijk aan de rand van Johannesburg wij gaan kijken of de familie Mandela thuis is. Na een keertje verkeerd te zijn gereden toch het inmiddels tot museum omgetoverde huis gevonden. Het museum gaat pas om 9.00u open dus even door de straat gelopen en door het hek wat foto's gemaakt. Tegen openingstijd maar richting de deur, zien we op straat een wel heel flexibel persoon liggen. Wij zien hem, hij ziet ons en begint meteen de truckendoos open te gooien. In de meest onmogelijke houdingen poseert hij voor onze camera. Dan is het genoeg geweest we geven de man een klein geldbedrag en vertrekken richting ingang Mandelahuis. Even op zn Hollands naar de entreeprijzen gekeken en besloten om niet naar binnen te gaan. Dat waar de grote leider zijn hele leven voor gevochten heeft "de afschaffing van de apartheid " is hier niets van te merken. Bovenaan de prijslijst staan de prijzen voor de volwassene maar nu komt het. Er is een prijs voor buitenlandse toeristen en een voor Afrikanen. Het verschil is niet groot 20 Rand ( €1,20pp) maar waarom dit verschil? Of heb ik het principe apartheid verkeerd begrepen? Ging het niet over gelijkheid in de breedste zin van het woord? Maar goed, niet naar binnen en we besluiten om door te gaan naar Sandton City. Op weg naar Sandton passeren we een van de meest zinloze gebouwen van de laatste tijd die hier zijn gebouwd. Het voetbalstadion van Johannesburg dat wat speciaal hier is neergezet voor het WK voetbal 2014 of zoiets. Dit is een van de stadions die volledig staan te verpauperen en nagenoeg nooit meer gebruikt worden. Aangekomen bij Sand ton City. In dit wel hele grote winkelcentrum hebben we ons te goed gedaan aan een cinnamonroll en een Café Latte om vervolgens onze mall reis voort te zetten. Nog wat kleine dingetjes ingeslagen en vervolgens richting Pretoria op zoek naar onze overnachtings plek. Even rond kijken en dan de poort binnen bij onze Lodge. Inchecken rondleiding en kamer in. Hele leuke en mooie kamer in Cornerstone Guest Lodge. Hier vandaan gaan we Pretoria in. Eerste stop is een natuurreservaat niet heel groot en eigenlijk opgezet om de bomen uit de directe omgeving te laten zien. Zeg maar een bomenverzamelplaats met wel hele mooie vogels. Als laatste cultuurstop het parlementsgebouw. Met een heel groot standbeeld van de grote Nelson. Het gebouw is niet vrij toegankelijk maar het park er voor is ook zeker een aanrader. Daarna op advies van de Lodge eigenaresse wezen eten bij een van de tentjes die ze ons had aangeraden. Wij kwamen uit bij Spur Steak Ranche. Hier zijn we voor het 3 gangen keuze menu gegaan met onder andere een T-Bone steak van 350gr. lekker mooi mals. En nu uitgevloerd op bed. Morgen komt de eerste grote verplaatsing een afstand van ongeveer 440.km. Waarschijnlijk niet veel gekkigheid onderweg maar toch tot morgen.

Nelson Mandela plein Sandton City  Worlds famous cinnamon roll  DSC07521  DSC07545  DSC07581  DSC07582  DSC07597  DSC07603

1. Moeders:
    27 september 2016
    Wow, mooie vogels, leuke dag, en een goede reis morgen !!!